این اعتیاد خاموش خانمان‌سوز است | چگونه بفهیم که معتاد به کار هستیم + یک آزمایش ساده

به گفته کارشناسان، اکثر معتادان به کار برای فرار از مشکلات شخصی به این وضعیت روحی و روانی مبتلا می‌شوند؛ شرایطی که هم می‌تواند به جسم و روان آنان آسیب بزند و هم‌خانواده‌شان.  
این اعتیاد خاموش خانمان‌سوز است | چگونه بفهیم که معتاد به کار هستیم + یک آزمایش ساده
کد خبر : ۵۵۷۴۵

خبرگردون | هرچند که در سال‌های اخیر اصطلاح «اعتیاد به کار» به‌شدت کم‌رنگ شده، اما اعتیاد به کار یک بیماری نهفته است که بسیاری از افراد از آن خبر ندارند.

به گزارش هلث‌لاین، افراد معتاد به کار نمی‌توانند ساعت‌های طولانی بی‌دلیل در دفتر کارشان بمانند یا وسواس در عملکرد، به آنان اجازه نمی‌دهد برای لحظه‌ای کار خود را متوقف کنند.

به گفته کارشناسان، اکثر معتادان به کار برای فرار از مشکلات شخصی به این وضعیت روحی و روانی مبتلا می‌شوند؛ شرایطی که هم می‌تواند به جسم و سلامت روان آنان آسیب بزند و هم‌خانواده‌شان.  

طبق تحقیقات انجام‌شده، اعتیاد به کار در زنان و افرادی که خود را کمال‌گرا معرفی می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. برخی از آنان به حقوق کار خود و ارتقای شغل خود به یک شغل پردرآمد نیز فکر نمی کنند و فقط می خواهند در کار غرق شده و آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

به گفته دکتر کارلا ماری منلی، روانشناس بالینی، اگر شما یا عزیزانتان احساس می‌کنید که کار زندگی شما را تصاحب کرده است، به‌احتمال‌زیاد در طیف افراد معتاد به کار جای می‌گیرید.

او می‌گوید: اگر بودن در کنار خانواده، ورزش، تغذیه سالم یا زندگی اجتماعی شخصی به دلیل شغلش همواره دچار اختلال می‌شود، احتمالاً این فرد اعتیاد به کار دارد.

کورتنی ادموندسون یکی از معتادان به کار توضیح می‌دهد: فکر نمی‌کردم ۷۰ تا ۸۰ ساعت کار در هفته مشکلی ایجاد کند؛ تا زمانی که متوجه شدم به معنای واقعی کلمه زندگی خارج از کارم ندارم. در سه سال اول، دچار بی‌خوابی شدید شده بودم و فقط حدود هشت ساعت در هفته می‌خوابیدم.

پس از روان‌درمانی، ادمونسون متوجه شد که به دنبال اهداف غیرواقعی بوده و کار بیش‌از‌حد برای او تنها یک تسکین و راه‌حل موقت بوده است.

روانشناسان توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید گام‌های اولیه را برای ایجاد تغییرات بردارید، توانایی شناسایی علائم اعتیاد به کار بسیار مهم است.

یک آزمایش ساده خانگی

در ابتدا باید گفت که اگر یکی از موارد زیر را مکررا انجام می‌دهید، بهتر است از همین امروز دست به تغییرات جدی بزنید.

  1. به‌طورمعمول کارتان را به خانه می‌برید.
  2. تا دیروقت در دفتر می‌مانید.
  3. وقتی در خانه هستید به‌طور مداوم ایمیل یا پیامک‌ها را چک می‌کنید.
  4. شما به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید زمان بیشتری را برای کارکردن آزاد کنید.
  5. در صورت بی‌کار ماندن، دچار استرس می‌شوید.
  6. آن‌قدر کار می‌کنید تا بیمار شوید.
  7. برای کاهش احساس گناه، اضطراب، درماندگی و افسردگی کار می‌کنید.


طبق این گزارش، اگر حداقل به چهار مورد از این هفت مورد گفته‌شده، پاسخ «اغلب» یا «همیشه» داده‌اید، شما بدون شک یک معتاد به کار هستید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر